Підготував вчитель хімії
Нємцев Григорій Анатолійович
Мета уроку: познайомити учнів із хімічними властивостями кислот, наголосити на правилах техніки безпеки під час поводження з кислотами; розвивати вміння складати формули, рівняння реакцій; розвивати логічне мислення, уміння робити висновки на основі спостереження.
Учні повинні:
Знати: склад кислот; номенклатуру; класифікацію; фізичні та хімічні властивості; правила техніки безпеки.
Вміти: складати рівняння хімічних реакцій, що відображають властивості кислот; користуватись рядом активності металів.
Тип уроку: комбінований
Форми й методи роботи: групова робота, хімічний експеримент, самостійна робота.
Обладнання та матеріали: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, ряд активності металів, ПК, відеофрагменти, хлоридна кислота, індикатори, пробірки.
Базові поняття:
1. Кислота -
2. Кислотний залишок -
3. Основність кислот -
4. Індикатор -
5. Реакція нейтралізації -
6. Реакція обміну -
План уроку:
1. Організація класу - 1 - 2 хв.
2. Актуалізація опорних знань - 7 - 8 хв.
3. Вивчення нового матеріалу - 18 - 20 хв.
4. Рефлексія. Оцінювання діяльності класу - 10 - 12 хв.
5. Домашнє завдання - 3 хв.
6. Підбиття підсумків уроку - 2 хв.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань. Самостійна робота.
1. Серед наведених речовин визнач подібні за складом:
K2O, H2SO4, KOH, ZnSO4, HNO3, P2O5, HCl, Mg(OH)2, H2SO4, Na2CO3, Na2SO4.
2. Розглянь таблицю; заповни пусті графи:
Хімічна формула кислоти
|
Назва кислоти
|
Кислотний залишок
|
Валентність кислотного залишку
|
Назва кислотного залишку
|
HCl
|
|
|
|
Хлорид
|
HNO3
|
|
|
|
Нітрат
|
H2SO3
|
|
|
|
Сульфіт
|
H2SO4
|
|
|
|
Сульфат
|
H2SiO3
|
|
|
|
Силікат
|
H2SO4
|
|
|
|
Карбонат
|
H3PO4
|
|
|
|
Ортофосфат
|
H2S
|
|
|
|
Сульфід
|
3. Напишіть хімічні формули кислот, до складу яких входять кислотні залишки:
= CrO 4 ; = WO 4 ; - ClO 2 ; = AsO 4
(кількість рисочок - основність кислоти)
4. Назвіть ці речовини, визначте клас і закономірність, що існує, а потім продовжіть цей ряд:
P , P 2 O 5 , H 3 PO 4 , S , SO 3 , H 2 SO 4 , Cl 2 , Cl 2 O 7 , HClO 4 , C …
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Правила техніки безпеки при роботі з кислотами
Кислоти - їдкі речовини, тому поводитися з ними слід обережно: оком не змигнеш - з'їдять не лише мертву, але й живу тканину.
1. Уважно читайте етикетки на склянках
2. Речовини для дослідів беріть не більше 1 - 2 мл. (наливайте обов'язково над лотком!)
3. Не залишайте склянки з кислотами відкритими
4. Не виливайте залишки реактивів з пробірки назад у склянку, з якої він був узятий
5. Якщо випадково кислота потрапила на руки чи на одяг – негайно змийте її великою кількістю води, нейтралізуйте розчином соди і знову змийте водою
6. Якщо потрібно розбавити сульфатну кислоту, пам'ятайте правило: „Спочатку вода, потім кислота.Інакше - трапиться біда!”
7. Категорично забороняється проводити досліди, не зазначенні в роботі, та самостійно зливати та змішувати реактиви.
Яка основна фізична властивість кислот?
Чи можна цю властивість використати для визначення кислот? Чому?
Який безпечний спосіб визначення кислот могли б запропонувати ви?
Як називають речовини-визначники?
2. Зміна забарвлення індикаторів в кислоті.
В три пробірки обережно наливаємо трохи хлоридної кислоти. Додаємо до них по декілька крапель індикаторів-лакмусу, метилоранжу, фенолфталеїну.
(Ріс_4_2_9)
Заповніть таблицю:
Індикатор
|
Забарвлення розчину індикатора
|
Забарвлення індикатора в розчині кислоти
|
1. Лакмус
|
|
|
2. Метилоранж
|
|
|
3. Фенолфталеїн
|
|
|
3. Взаємодія кислот з металами
У три пробірки з металами: в I - порошок Mg, II - гранули Zn, III- Cu доливаємо кислоти.
Що спостерігаєте? (video_4_2_23proc)
Оформіть результати досліду в таблицю
Метал
|
Виділення водню, енергійність
|
Рівняння хімічної реакції
|
Mg
|
Енергійність більше, ніж в другому досліді
|
Mg + 2HCl = MgCl2 + H2↑
|
Zn
|
Енергійність менша, ніж в першому досліді
|
Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2
|
Cu
|
Водень не виділяється
|
Cu + HCl ≠ не взаємодіє
|
Реакція заміщення.
Висновок:
Досліди показали, що метали за активністю витіснення водню можна розташувати в ряд, який називається витискувальним рядом металів, або рядом активності металів. Склав його на основі експериментів учений М.М. Бекетов.
Li , K , Ba , Ca , Na , Mg , Be , Al , Mn , Cr , Zn , Fe , Ni , Sn , Pb ,( H ), Cu , Ag , Hg , Pt .
Як ви гадаєте, яким чином розташовані метали в цьому ряду за своєю хімічною активністю? Де в цьому ряду розташована мідь?
Довідка: Метали не витісняють водень з нітратної кислоти (HNO3)
4. Взаємодія кислот з основними оксидами.
В пробірку насипаємо чорний порошок Купрум (ІІ) оксиду та доливаємо 1-2 мл хлоридної кислоти і пробірку підігріваємо. Про що говорить зміна забарвлення розчину та зникнення чорного порошку? (video_4_2_13proc) Записуємо рівняння хімічної реакції:
Cu О + 2 HCl = CuCl 2 + H 2 О
Реакція обміну.
IV.Закріплення.
Для перевірки та закріплення нового матеріалу учням пропонують диференційовані завдання.
1. Про що свідчить зміна забарвлення чайної заварки при додавання до чаю лимона?
Випишіть із запропонованих формул формули кислот:
HCl,KOH,CaO,ZnO,SO3,HI,NaOH,H2SO4,H2O,MnO,H3PO4,AlCl3,HMnO4,
2. Складіть рівняння хімічної реакції за схемою:
а) Cl2 → HCl → Fe Cl2
б) P→ P2O5 → H3PO4 → Zn3(PO4)2
V. Домашнє завдання
Вивчити параграф підручника. Скласти рівняння реакцій, що підтверджують хімічні властивості кислот.
VI. Підбиття підсумків уроку
1. Самооцінювання учнів
2. Оцінювання учителем роботи класу та окремих учнів
3. Аргументація виставлених оцінок
|