Меню сайту
|
Методична роботаГоловна мета навчально-виховного комплексу:
Проблеми навчально-виховного комплексу:
Шляхи розв'язання проблем:
Школа є опорною щодо впровадження ідей В.О.Сухомлинського в навчально-виховний процес.
Щороку на базі закладу проводяться районні семінари на відзначення річниць від дня народження видатного педагога:
У навчальному закладі налагоджена система методичної роботи. В школі діють:
Головною, пріоритетною для колективу школи на наступне п’ятиріччя визначено таку проблему: «Впровадження сучасних технологій навчання й виховання з метою формування креативної особистості».
План проведення методичного діалогу директорів ЗНЗ, заступників директорів з навчально-виховної роботи
Дата проведення: 28.09.2015 Місце проведення: Чайкинський навчально-виховний комплекс
Тема. Проблема педагогічної творчості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського
1. Зустріч гостей у дитячому садку «Казка». Карабан Т. О., заступник директора з виховної роботи 2.Міні-вистава «Поросятко, хлопчик Мишко та їх вірний друг Рябко» (За мотивами творів В. О. Сухомлинського «Які на смак зірки», «Дім для Рябка) Рамусь Л. І., вихователь старшої групи ДНЗ Мета відвідування: реалізація проблеми виховання дітей дошкільного віку засобами творів В. О. Сухомлинського». 3. Подорож «У гості до матінки-природи» (4 клас). Коленченко Н. В., вчитель початкових класів Мета відвідування: виховання любові до природи, допитливості засобами творів В. Сухомлинського; розвиток творчих здібностей учнів. 4. Свято «Родина – рід – народ» (6-7 класи). Любочка Г. О., Андрос С. О., класні керівники Мета відвідування: виховання почуття любові, пошани до рідних та близьких людей, поваги до свого народу, до своєї країни. 5. Презентація «Праця вчителя – це праця серця і творчість розуму». Кузьменко В. М., заступник директора з навчально-виховної роботи 6. Методичний діалог «Проблема педагогічної творчості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського» Кузьменко В. М., заступник директора з навчально-виховної роботи Сузік В. М., учитель української мови та літератури, зарубіжної літератури
Методичний діалог «Проблема педагогічної творчості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського» Мета: Дослідити проблему педагогічної творчості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського; визначити складові педагогічної творчості і майстерності учителя; акцентувати увагу на елементах педагогічної майстерності; створити креативне середовище, яке спонукає до проявів творчого мислення й поведінки; виховувати почуття відповідальності й гордості за обрану професію; визначити свій творчий потенціал;
Шановні колеги, рада зустрічі з вами. Особливо приємно вітати вас усіх у такий чудовий, знаменний день – у день народження В. О. Сухомлинського, відомого українського вчителя-гуманіста, творця, публіциста. Тому й говорити ми сьогодні будемо про значення його педагогічної спадщини для нас, сучасних учителів, учитися у великого гуманіста важливому мистецтву – виховувати Людину, бути творцями дитячих душ. А центральне місце в нашому методичному діалозі займатиме проблема педагогічної творчості вчителя у спадщині В. О. Сухомлинського. слайд 3 Науково-теоретична спадщина, залишена цим видатним педагогом, дозволяє зарядитися творчістю, терпінням, життєвою мудрістю. У своїх творах автор промовляє до душі читача, до його людської гідності й звеличує ті найкращі паростки його шляхетності, що, підводячись на повний зріст, підносять і людину. Саме в цьому і полягає принципова позиція В. О. Сухомлинського - підносити, а не принижувати, що найбільше відбилося в його розповідях для батьків, дітей, вчителів. Найголовніший інструмент його педагогіки - повага й любов. слайд 4 «Ми маємо справу з найскладнішим, неоціненим, найдорожчим, що є в житті - з людиною. Від нас, від нашого вміння, майстерності, мистецтва, мудрості залежить її життя, здоров’я, розум, характер, громадське інтелектуальне обличчя, її місце і роль у житті», – наголошував В.Сухомлинський.
Зараз я пропоную послухати притчу Василя Олександровича Сухомлинського «Про мудрого вчителя». «Притча про мудрого вчителя» В. О. Сухомлинський (читає один із гостей) «А якого кольору очі в дітей цього селища?» — спитав учитель. «Не знаю, — відповів учень,— бо в перший день я випив стільки прекрасного духмяного вина, що всі очі здавалися мені однаковими». «Повертайся в селище, — наказав старий, — ти ще зможеш оволодіти ремеслами, але вчителем ти не станеш ніколи».
слайд 5 «Учитель не має права не знати, що відбувається в душі дитини. найголовнішою рисою педагогічної культури вчителя є розуміння і відчування духовного світу дитини» (В. О. Сухомлинський) Поділ на групи (3) 3. Учительський проект «Сучасний учитель» - Чи актуальні ці ідеї великого педагога сьогодні? Можливо, педагогічні настанови майже півстолітньої давності втратили свою цінність? - Посилаючись на особистий досвід, з’ясуймо наше бачення ролі особистості учителя у формуванні творчого працездатного учнівського колективу. Спробуймо створити вчительський проект «Сучасний учитель». Працюватимемо у 3 групах. Учасники першої групи записують одну з найважливіших, на їхню думку, рис сучасного учителя й передають аркуш другій групі. Ті вказують свою, але відмінну від записаної і т.д. Після чотирьох кіл робота завершується. А тепер порівняймо наш проект з учнівським (складений учнями 9 і 10 класів). слайд 6 Класний учитель! (учнівський проект)
Висновок. Легко переконатися, що учні передусім цінують моральні, гуманні риси педагога. Професійну майстерність і вимогливість учителя вони поставили у кінці рейтингу. Гадаю, що ви згодні, що гуманістичні погляди В. Сухомлинського не втратили своєї актуальності і в наш час. Об’єднавши ці два проекти, маємо проект «Яким має бути учитель у сучасній школі».
Криницею педагогічної спадщини В.О.Сухомлинського був передовий навчально-виховний досвід - його власна професійна практика, робота керованого ним колективу педагогів Павлиської школи, а також учителів, вихованців, класних керівників, директорів багатьох шкіл. У педагогічній спадщині Василя Олександровича зосереджена найсуттєвіша й найреальніша характеристика учительської праці. Так у книзі «Як виховати справжню людину» видатний педагог, зокрема, наголошує: «У справжнього вчителя – найважче і найрадісніше життя, трепетно хвилююча і складна творчість. Надзвичайно тонкі інструменти, які вічно вдосконалюються і якими він впливає на людську душу» Таким чином, В. О. Сухомлинський вважав творчість однією з найважливіших рис педагога. Що ж таке творчість взагалі і педагогічна творчість зокрема. Спробуємо відповісти на ці питання, працюючи в групах Завдання для груп:
Виступи представників груп. Таким чином, ми з вами з’ясували сутність понять «творча діяльність», «педагогічна творчість». У вас є можливість порівняти ваші визначення з тими, які дають науковці. (слайд 7 )
Творчість відрізняється оригінальністю,неповторністю, унікальністю. Це:
5. Метод «Мікрофон» Істина народжується в суперечці. Я висловлюю думку, а ви спробуйте її обґрунтувати, використовуючи метод «Мікрофон». 1. Діяльність творчого педагога — це власна ініціатива чи дія за наказом? Як ви вважаєте? 2. Педагог-творець – ерудит, він бачить не лише сьогоднішній, а й завтрашній день. Так це чи ні? 3. Я стверджую, що показником результативності педагога є заняття. Як ви вважаєте? 4. Відкрите заняття — це творчість чи вистава? Ваша думка. Я вважаю, що творчість педагога є необхідністю і покликанням сьогодення, тому що нові погляди на навчання та нові програми планування спонукають нас працювати творчо. А щоб працювати творчо, треба читати новинки та цікавитись літературою. Підбиття підсумків Отже, творчий педагог — це: 1. Педагог —творець-ерудит. 2. Працює за власним бажанням. 3. Вміє працювати творчо. 4. Досягає поставленої мети. На думку В. О. Сухомлинського, основу педагогічної творчості вчителя становлять слайд 8
6.Мозковий штурм «Причини зниження творчого потенціалу педагогів» Проблему творчості В. Сухомлинський називав однією з незайманих ділянок педагогічної теорії й освітньо-виховної практики, вважаючи, що для її освоєння необхідно створити книгу про педагогічний аспект творчості. Важливою умовою творчого ставлення до роботи і джерелом цікавості, натхнення вчений називає уміння вчителя побачити нові сторони, риси, нові деталі у звичайному, повсякденному. Якщо ж учитель не прагне новизни, якщо втрачає інтерес до своєї роботи, то й для дітей навчання стає нудним. Які ж основні причини зниження творчого потенціалу педагогів? Давайте з’ясуємо разом і складемо хмарину вчительських невдач (вчителі на стікерах записують причини і прикріплюють до малюнка – хмарини). (Слайд 9)
Незважаючи на всі перешкоди, у нас чимало вчителів, що досягають високих результатів, тих, яких називають майстрами. Стати майстром чи ні – залежить лише від зусилля тих, хто хоче, хто вчиться, самовдосконалюється. Для цього треба усвідомити орієнтири та шляхи досягнення мети. Отже, якщо говорити образно, ніяка хмара невдач не може закрити сонце педагогічної творчості. 9. Анкета «Я — творча особистість» (слайди 10-11) (Відповіді оцінюються таким чином: «так» — 1бал, «ні» — 0 балів.) 1. Вважаю, що успіх у житті залежить від особистих зусиль, а не від випадку. 2. Чи наполегливі ви при досягненні своє мети? 3.У своїй педагогічній діяльності я постійно намагаюсь вдосконалюватись, використовуючи інтерактивні форми і методи роботи. 4. Я не копіюю колег, а вдосконалюю себе сам. 5. Можу працювати годинами над створенням нової програми. 6.Заради досягнення мети хочу й буду впроваджувати нестандартні форми проведення роботи з дітьми. Підрахунок балів 5—6 балів — у вас високе прагнення до творчої діяльності. 1—4 бали — ви маєте творчі здібності, проте не проявляєте їх сповна у своїй роботі.
Ведуча. Я впевнена, що кожен з присутніх – учитель від Бога, кожен з вас любить свою роботу, любить дітей і прагне, щоб їх дитинство й майбутнє було прекрасним. Дякую за співпрацю. Любові та взаєморозуміння вам, успіхів у роботі і щастя від безмежної вдячності дітей.
Кожна з 3 груп отримує інформаційний деформований матеріал для створення 4 орієнтирів. Протягом 3 хвилин ви повинні поєднати частини цілого, прикріпити їх на колективному колажі (12 сонячних промінцях) та озвучити. 1. Створення комфортних / психолого-педагогічних умов / для розвитку особистості учня. 2. Надання учневі / можливості працювати / «в зоні свого найближчого розвитку». 3. Використання інформаційних технологій / та інноваційних методик / проведення уроку. 4. Урахування індивідуальних / особливостей учнів / та окремих груп. 5. Робота вчителя / з метою формування особистої відповідальності учня / за результат навчання. 6. Спільна робота / учителя, учнів, батьків / з метою формування мотивації / до творчої праці. 7. Використання рекомендацій психолога / щодо розвитку творчих здібностей / конкретної дитини. 8. Проведення / нестандартних уроків. 9. Позаурочна робота: / предметні тижні, / конкурси, олімпіади. 10. Ефективне використання / вже створеного досвіду / в нових умовах. 11. Гнучкість під час / виконання запланованого / в несподіваних ситуаціях. 12. Імпровізація, вміння фантазувати, / розвивати ідею, / бачити перспектив / й реалізувати її. 8 . Вправа « Доповни пораду» Майже в усіх працях Василь Олександрович Сухомлинський наголошує, що школі потрібний не просто вчитель, який викладає основи якоїсь науки, школі потрібний вчитель – вихователь людської душі. „Переступаючи поріг школи, - говорить Василь Олександрович, - ви стаєте не тільки викладачем свого предмета, а насамперед вихователем ”. - Якщо діти живуть в атмосфері критики, вони вчаться засуджувати. Отже, як бачимо, яку атмосферу для дітей ми створюємо сьогодні, таке суспільство будемо мати завтра, адже кожен з нас – учитель, який наповнює смислом дитячу душу, кожен з нас – воїн, який веде щоденну битву з байдужістю і невіглаством, наше минуле багате на спогади, наше сьогодення важке і цікаве, але найголовніше те, що ми живемо поруч з майбутнім. Поросятко, хлопчик Мишко та їх вірний друг Рябко Міні-вистава за мотивами творів В. О. Сухомлинського «Які на смак зірки», «Дім для Рябка» Старша група дитячого садка Вихователь Рамусь Людмила Іванівна
Мета: на прикладі казок В. О. Сухомлинського виховувати допитливість, бажання пізнавати навколишній світ, допомогти усвідомити відповідальність за своїх друзів, у тому числі, за тварин; розвивати артистичні здібності дітей Ведуча. Ця історія трапилася влітку в одному українському селі. Грає весела музика, вибігає поросятко. Поросятко. Привіт, друзі. А ви знаєте, хто я ? Замість носа – п’ятачок, Замість хвостика – крючок. Вмить калюжу віднайду, Ще і друзів приведу. ( хрюкає, підстрибує, озирається навколо себе) Де ж калюжу знайти? Може тут? Немає. А тут? Ведуча. Бо не було дощику, поросятко! Сонце вкриється хмарками. Дощ невидимий в імлі Небо срібними нитками Пришиває до землі. Поросятко. От якби дощик пішов! (стрибає і приспівує) Дощику, дощику, припусти, Щоб помили всі звірятка лапки і хвости. (під аудіозапис дощу вибігає дитина-дощик) Дощик. Хто мене гукав? Поросятко. Це я, поросятко. Мені калюжі потрібні. Дощик. Мене просять, дожидають. Наче гостя виглядають; А з’явлюся – хвилюються Та в захисток ховаються. Танок «Дощик» (дівчатка-дощинки танцюють з султанчиками, після таночка розкладає вихователь намальовані на папері калюжі) Поросятко. Хрю-хрю-хрю! Скільки калюж! Зараз я їх порахую! Раз-2-5-1-9! Ого, цілих дев’ять! Пес Рябко. Гав-гав-гав! Хто це тут рахує неправильно? Я в дворі не ловлю ґав, Кажу грізно: «Гав-гав-гав!» Пильно дім охороняю, З Мишком книжечки читаю, З ґанку бачу двір увесь. Хто я, діти? Звісно – пес. Я – пес Рябко. А зараз, поросятко, ми з тобою порахуємо правильно всі калюжі. 1-2-3-4-5. Всього 5 калюж. Зрозуміло, поросятко? Поросятко. Та зрозуміло! А поки ми рахували, уже темно стало. Синя ковдра є у ночі – Укриває, кого схоче, Ще й співає колисанку: - Спіть до ранку… Спіть до ранку… Ой! Що це з явилося на небі? Такі яскраві цяточки… Пес Рябко. Це зірки, вони сяятимуть всю ніч. Мій друг Мишко дуже любить їх розглядати у підзорну трубу. Поросятко. А які ті зірки? Великі чи маленькі? Пес Рябко. З землі вони здаються нам маленькими, а насправді вони величезні, як наша планета Земля. Поросятко. А зірки тверді чи м’які? Пес Рябко. Зірки бувають різні… Поросятко. А найголовніше: які зірки на смак? Пес Рябко. Як це – на смак? Зірки не їдять, ними милуються. Дивись, які вони гарні, різнокольорові, з’являються лише вночі, коли нема хмарок на небі. Тоді їх вивчають люди, які називаються вчені-астрономи. Ось! Поросятко. Ну й розумний же наш песик! Де такий і взявся! Чи у школі де навчався? Чи такий вже вдався? Про зірки розповідає, Дім охороняє. Звідки ж песик про все знає? Він книжки читає; І читає, й розбирає. Та на вус мотає. Пес Рябко. Так, ми з Мишком дуже любимо читати книжки про все на світі. Книга всім потрібна, всім – І дорослим, і малим. Всіх і розуму навчить, А сама завжди мовчить. Поросятко. Я теж хочу читати книжки, тоді буду все знати про зірки. ( хоче взяти книжку) Пес Рябко. Як читати хочеш книжку, спершу ратиці слід помити! (сідають разом з книгою, розглядають малюнки) Заходить хлопчик Мишко. Мишко. Маю гарного я друга – Оце мій собака. Та немає в нього будки – Треба майструвати. ( робить з частин будку. Стукає молотком) Будку гарну змайстрував – Щоб песик дім охороняв. ( прив'язує собаку на ланцюг і відходить) Пес Рябко. Не хочу я сидіть на ланцюжку – Хочу бігати, стрибати, З поросятком погуляти. А як прийде темна ніч – Дім охороняти. У-у-у! Мишко. ( дивується) Чому мій пес Рябко не заходить в нову будку? Може, ви знаєте, дітки? Діти. Бо ти посадив його на ланцюг. А він же твій друг. Мишко. А й справді. Краще я відв'яжу Рябка. І він знову стане веселим. (хлопчик відв'язує Рябка) Пес Рябко. Добре тому – хто в своєму дому. (заходить у будку) Ведуча. Ось так і жили вони разом: собака охороняв дім, поросятко не бігало по калюжах, а вивчало книжки, а Мишко про них піклувався.
Народна мудрість говорить: «До доброї криниці стежка утоптана». Можна сказати, що спадщина В. О. Сухомлинського — це дійсно глибока криниця, до якої ми звертаємося все частіше і частіше. З цієї криниці ми черпаємо безцінні знання про дитячі душі, про світ, що їх оточує. І допоки на цій землі лунають дитячі голоси, допоки дзвенить дитячий сміх—доти не заросте стежка до доброї криниці Сухомлинського. От і сьогодні, відзначаючи 97-у річницю від дня народження видатного педагога-гуманіста, ми знову звертаємося до його багатющої спадщини, до цієї животворної криниці, щоб збагатитися духовно, знайти поживу розуму та серцю. Починаючи з дитячого садка, наші вихованці знайомляться зі спадщиною В. О. Сухомлинського: слухають його казки, інсценізують їх, обговорюють, малюють, ліплять героїв його творів. Тож запрошую шановних колег переглянути міні-виставу «Поросятко, хлопчик Мишко та їх вірний друг Рябко», створену за мотивами творів «Які на смак зірки», «Дім для Рябка». Її підготували вихованці старшої групи разом з вихователями.
по-перше, повинен любити дітей, відчувати радість від спілкування з ними; по-друге, має добре знати свій предмет; по-третє, добре знати педагогіку і психологію; по-четверте, досконало володіти методикою викладання навчального предмета.
Цю ідею В.О. ми прагнемо втілювати постійно, усвідомлюючи, що від уміння налагодити партнерські стосунки з дітьми цілком залежить результат нашої діяльності.
Дійсно, так. Ми маємо йти в ногу з часом. І мабуть, як говорила героїня Барбари Брильської вчитися дечому і в дітей. Вона говорила – вчитися думати…А я б сказала вчитися жити.
|
Календар
Архів записів
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||