АНКЕТНІ ДАНІ БІБЛІОТЕКАРЯ
Прізвище, ім’я, по батькові
Гоман Тетяна Вікторівна Дата народження 28 жовтня 1961рр. Освіта вища Спеціальність за освітою ЗТД та праця Навчальний заклад Чайкинський НВК Стаж роботи педагогічний – 35 років робота у бібліотеці – перший рік Поштова адреса Чернігівська область Новгород – Сіверський район с. Чайкине
|
З книжки починається самовиховання, індивідуальне духовне життя. Книжка повинна стати для кожного вихованця другом, наставником і мудрим учителем. В.О.Сухомлинський |
Життєвий девіз: Працюйте, знаходьте спокій у праці, ні в чому іншому його
не знайти! Задоволення пролетить - воно для себе; праця залишить слід довгої радості - вона для інших.
Творче кредо. Працюючи у шкільній бібліотеці, я поставила собі за мету зробити все можливе, щоб мої читачі дружили з книгою, щоб із книги, як із найчистішого джерела, черпали знання і почуття гарячої любові до своєї Вітчизни, свого народу, щоб з непідробним інтересом входили у широкий і багатогранний світ, який відкриває книга, жили за давно встановленим мудрим законом істинної культури: ні дня без читання!
Всю свою індивідуальну та масову роботу спрямовую на виконання цієї мети.
Завдання національної школи - дати учням глибокі та міцні знання з основ
наук, сформувати відповідне ставлення до набутих знань, стійку потребу до навичок самоосвіти, вміння застосовувати набуті знання в життєтворчій діяльності.
Основне завдання шкільної бібліотеки і бібліотекаря зокрема - навчити дитину любити книгу, учнів-читачів користуватися бібліотекою, її фондами, довідково-бібліографічним апаратом.
Головне, що визначає, обумовлює атмосферу життя нашого суспільства на сучасному етапі - це надихаюча творчості, пошуки нових технологій, нетрадиційних шляхів, які дозволяють нам позбутися тягаря застарілих проблем. Саме з такої позиції хотілося б оцінити найближчі перспективи бібліотечної роботи з дітьми.
Саме ми повинні зрозуміти і пояснити всім: дитяча та юнацька книга - це не просто джерело інформації. Це привід для роздумів, спілкування, вибору самостійної життєвої позиції, ідеалу.
Книга – чудове надбання людства, наш кращий порадник і друг, вірна супутниця життя. Вона допомагає нам краще зрозуміти навколишню дійсність, вивчати довід старших поколінь. І нам потрібно пам’ятати настанову видатного педагога В.О.Сухомлинського про те, що «читання як джерело духовного збагачення не зводиться до вміння читати: з цього вміння воно тільки починається…» Тому треба домагатися не читання заради читання, а як самостійної діяльності дитини у світі книжок з якої починається її освіта, самоосвіта, формування високих художніх смаків, гармонійний розвиток особистості.
Дитина бачить у книзі магічну силу, яка може схвилювати, порадувати, вразити, дати відповіді на запитання, які ставить перед нею життя. Тож ми, шкільні бібліотекарі повинні доносити до учнів знання, накопичені життєвою мудрістю багатьох поколінь, бо молоді люди, що навчаються - це наше майбутнє.
Шкільна бібліотека - саме та крапка на карті села, міста, держави, де зароджуються і горять найбільш яскраві думки і почуття, вона - центр духовної культури, де закладається духовне здоров'я нації. Впевнена, що бібліотека має бути центром духовного становлення особистості, духовної культури учнів, надбань вітчизняної і світової культури.
Сучасна школа спрямована на забезпечення всебічного розвитку та формування компетентностей особистості шляхом навчання та виховання, які грунтуються на загальголюдських цінностях, на принципах науковості, полікультурності, світського характеру освіти, систематичності, інтегрованості, єдності навчання на засадах гуманізму, демократії, громадянської свідомості, взаємоповаги і інтересах людини, родини, суспільства, держави.
У законі України «Про загальну середню освіту» важливе місце відводиться культурно-виховній і просвітницькій роботі в закладах освіти. Шкільна бібліотека є важливим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги. Саме вона сприяє формуванню культури, саморозвитку особистості дитини, підвищенню інформаційної, освітньої, виховної, інтелектуальної діяльності школярів. Ми повинні дати учням глибокі і міцні знання з основ наук, сформувати відповідальне ставлення до набуття знань, стійку потребу і навички самоосвіти, вміння застосовувати набуті знання на практиці, навчити дітей любити книгу, сприймати її як невичерпне джерело пізнання світу, прищеплювати навички бібліотечно-бібліографічнної грамотності. І в цьому велике значення відіграє книга.
Невипадково В.О.Сухомлинський особливу роль відводив книзі. Книгу він називав великим дивом людської культури, невичерпним джерелом знань, мудрості багатьох поколінь. Виховання любові і поваги до книги він називав одним з найголовніших і найбільш складних завдань школи.
В школі навчаємо і виховуємо дітей за допомогою книги, і тому дуже важливо, щоб головним кабінетом, кабінетом номер один була бібліотека, оскільки в ній зібрано навчально-виховну, методичну, інформаційну літературу.
Усю роботу проводжу згідно річного плану, спрямовую її, виходячи з основних документів про школу, про бібліотеку, які визначають стратегічні завдання, пріоритетні напрямки і шляхи реформування освіти й виховання. Річний план шкільної бібліотеки є складовою частиною навчально-виховної роботи школи. Він затверджується щорічно на засіданні педагогічної ради школи у серпні місяці. Наприкінці навчального року звітую перед директором та педагогічною радою школи про проведену роботу.
Веду чіткий облік роботи з читачами-учнями, педагогами та батьками у щоденнику роботи шкільної бібліотеки, де фіксується цифрова (кількість читачів, відвідувань, книговидача тощо) та текстова (масові заходи, індивідуальна, інформаційна робота) форми роботи.
Шкільна бібліотека підтримує тісний зв'язок з з бібліотеками району, з бібліотекою районного методичного кабінету, яка надає методичну допомогу.
З метою бібліотечної самоосвіти регулярно відвідую семінари, засідання, що організовуються районним методичним кабінетом.
Для учнів розроблено тематику бібліотечно-біографічних бесід, які допоможуть їм розібратись в морі книг, а також створено «Куточок читача»,
де розміщено пам'ятки:
- «Як вибрати книгу для читання»,
- «Як працювати з підручниками»,
- «Як працювати з довідковою літературою»,
- «Як написати реферат».
Бібліографічні огляди поєднуються з підбором літератури і створенням книжкових поличок:
- «Кращі книги - нашим дітям»,
- «Стежками рідного краю»,
- «Мій рідний край»,
- « Рідна мова – рідне слово»,
- «Для вас, батьки»,
- «Шкідливим звичкам. Ні!» та інші.
У школі стали традиційними заняття з основ бібліотечно-бібліографічної грамотності учнів. Проводяться уроки за такими темами:
- «Книга та її основні елементи»,
- «Читач у бібліотеці» ,
- «Щоденник читача» ,
- «Науково-популярна література»,
- «Про книгу та бібліотеку»,
- «Структура книжки»,
- «Книгу читати – усе знати»,
- « Самостійна робота над книгою» та інші.
Бібліотечні уроки – це незвичайні уроки. Їх мета – розвиток бібліотечних та бібліографічних навичок у дітей, виховання інтересу до книги, як засобу успішного засвоєння шкільних наук, виховання культури читання, бажання працювати з довідковими виданнями та ін.
Популяризація літератури з метою забезпечення інформаційних потреб учнів здійснюється проведенням різних масових заходів шкільною бібліотекою разом з педагогічним колективом, а саме:
- вікторина «Чи знаєш ти свій рідний край?»;
- брейн-ринг «До нас в гості завітала казка»;
- конкурс ерудитів «Юні читайлики»;
- класна година «Твоє здоров'я у твоїх руках»;
- година цікавої інформації «Історія писемності»;
- виховна година «Конституція України - основний закон»;
- народознавчий урок «У своїй хаті - своя правда»;
- година спілкування «Душа природи - душа добра»;
- конкурс творів «Читати чи не читати. Ваша точка зору»;
- парад літературних героїв.
В повсякденній роботі широко використовую бесіди, індивідуальні консультації. Найбільш розповсюджені форми індивідуального керівництва читанням – бесіди під час яких виховується культура читання.
- Як читати книгу та запис прочитаного;
- Як берегти книжку;
- Основні елементи книги;
- Твої помічники у доборі книжок;
- Як користуватися довідковою літературою;
- Науково - популярна література.
Усі заходи супроводжуються книжковими виставками, біля яких проводяться огляди, бесіди.
Книжкова виставка – це широко розповсюджена в бібліотеці оперативна форма масової роботи. Виставки бувають тематичними, жанровими, присвячені якомусь виду літератури, творчості письменника та ін. Виставки експонуються впродовж певного часу, щоб діти, вчителі, батьки мали можливість з нею познайомитись. Оформлено такі виставки:
- «Кращі книги – нашим дітям»
- «Книга – джерело народної мудрості»
- « У світі цікавого»
- «Козацькому роду нема переводу»
- « У світі казки чарівної»
- « Україно – краю рідний»
- « Вічний як народ…»
На допомогу учням і вчителям є тематичні папки:
- «З історії рідного краю»,
- «З любов'ю до природи»,
- «Видатні українці» та інші.
Вони допомагають учням у підготовці домашнього завдання, написанні рефератів тощо. Спільно з педагогічним колективом приймаю участь у проведенні предметних тижнів, надаю допомогу в підготовці і проведенні виховних заходів, класних годин, батьківських зборів. Виступаю на педагогічних нарадах.
Традиційним у школі стало святкування Тижня дитячої та юнацької книги, у ході якого організовую читацькі конференції і книжкові виставки, літературні ранки, проводжу бесіди з учнями про нові видання, конкурс малюнків
«До нас завітала в гості казка», конкурс дитячих загадок та віршів «Серпанками легенькими, казками та легендами повито рідний край».
Щорічно у школі відзначаємо Всеукраїнський день бібліотек. Разом з педагогічним колективом проводжу різноманітні заходи, а саме:
- усний журнал «Книга - твій друг»
- подорож у минуле «Перші бібліотеки на Русі»
- виховне заняття «Бібліотека - книжчин дім»
Проводимо шкільний огляд-конкурс «Живи, книго!» В кожному класі створено пости бережливих. Щомісячно вони проводять рейди-перевірки стану підручників. Двічі на рік разом з мерією Шкільного Містечка підбиваємо підсумки огляду конкурсу. Результати відображаємо на стенді «Живи, книго!», який розташований у фає школи. Класи-переможці нагороджуємо грамотами.
У бібліотеці працює «Книжкова лікарня». Разом з членами книжкової лікарні ремонтуємо книжки, даруємо їм друге життя.
У бібліотеці завжди людно. Сюди приходять бібліотечні активісти, які допомагають мені в організації виставок, оформленні тематичних папок, проведенні масових заходів.
Частими гостями бібліотеки є і дорослі - батьки учнів. Я надаю їм інформаційно-методичну допомогу. Організовую консультації для батьків із питань керівництва читанням, виступаю на батьківських зборах «Домашня бібліотека та її роль у вихованні читацької культури», оформлена книжкова виставка «Для вас, батьки».
Ось таким чином, спрямовую всю роботу бібліотеки, яка покликана сприяти вихованню різносторонньо розвинутої особистості, забезпеченню різноманітності змісту освітнього процесу, вихованню в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання.