Підготувала
вчитель української мови та літератури
Любочка Ганна Олександрівна
Мета: систематизувати та поглибити знання учнів про лексику української мови; навчити розрізняти слова за сферою їх вживання; сформувати поняття про загально вживану та стилістично забарвлену лексику; виробити навички правильного вживання загальновживаної та стилістично забарвленої лексики в мові; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та письмову мову учнів; виховувати любов до рідного слова.
Хід уроку
- Мотивація навчання учнів
1.1Організаційний момент
1.2Оголошення теми і мети
- Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
2.1 Слово вчителя.
Щодня ми потрапляємо в різні життєві ситуації. Тому і послуговуємося звичайними словами або такими мовними засобами, які передають наші почуття радості, захоплення, гніву. Отже, людина вживає відповідну лексику і граматичні форми. Пестить мати дитину — і злітають їй з уст ластів’ятко, голуб'ятко, і рибонька, зіронька. Сваряться двоє сусідів — тут уже з'являються «міцні» слова. Наприклад, на вулиці можна почути таку розмову: «Зустрілися тюхтій і торохтій на кладці і давай баляндрасити. Раптом щось тріснуло, кладка затряслася. У кожного тенькнуло серце, приятелі аж очі вибалушили з переляку. Не встигли отямитись, як уже обидва беркицьнулись у воду...». У літературній мові не варто шукати таких слів, як тюхтій (незграба), торохтій (балжуя),баляндрасити (розмовляти) і т. ін. Ці слова — синоніми літературних слів. Не завжди доречно їх уживати, але інколи ніяке інше слово не звучатиме так влучно, як доречно підібране просторічне.У живій мові вживаються слова, що їх значення забарвлене певним відтінком. Пусті, нерозумні балачки зазвичай викликають осуд. Тому в таких випадках не підходять слова розмовляти і говорити. Тут стануть у пригоді інші: базікати, белебенити, белькотіти, варнякати, цокотіти, молоти, плести і т. д. Якщо хтось надто повільно щось робить, то кажуть: марудитись, валандатись, вовтузитись, копатися, порпатися тощо. Різна у людей хода. Вона залежить часто від віку, вдачі, настрою тощо. Для кожного випадку знайдеться своє, точне слово: йти, крокувати, простувати, прямувати, дибати, шкандибати, чибиряти, плентатися, чвалати, сунути, чимчикувати, тупати, плестися...
Як говорив В. О. Сухомлинський : « Слово - це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішоїрисочки людського характеру. Вміти користуватися ним - велике мистецтво. Словом можна створити красу, а можна спотворити її».
Отже, за сферою вживання лексика в українській мові поділяється на стилістично нейтральну (слова, що використовуються в різних стилях мови і не мають стилістичного забарвлення) та стилістично забарвлену (слова, що несуть на собі відбиток експресивності).
- Робота з підручником
Пояснення нового матеріалу « теоретичні відомості для ознайомлення»(с. 72)
- Виконання практичних завдань
Відредагувати текст (робота в групах)
Ті самі слова (уривок )
Улітку Андрійчик подався працювати на тваринницьку ферму. Його послали до бабки Маришки-поваришки. Вона готувала хавчик пастухам і дояркам. Андрійчик допомагав бабки: воду тягав, бульбу лупив, дрова колов, хліб кресав. Якось уранці бабка белебенить Андрійчику:
( В. О. Сухомлинський)
Слова для довідок: Андрійко, пішов, баба, Марина-повариха, їжу, носити, картопля, чистити, рубати, різати
По ВОЛОСИНЦІ (уривок)
Тепленького весняного денька бабця Горпина потягнула свого онучика до лісу. Першачок Петрик був трутнем. Збираючись до лісу, бабуля дала онучику волокти сидор і водичкою. Петрикові тормазок здався тягарем. Бабуся потягнула сидор сама, а Петрикові дала тільки бутилку з водою.
Слова для довідок: теплий, весняний, день, баба, вести, онук, першокласник, ледар, нести, вузлик з іжою, вода, важким, пляшку.
*Розподільний диктант
Записати слова в три стовпчики: суспільно-політична, наукова, офіційно-ділова лексика.
Вибори, присудок, заява, президент, трикутник, оголошення, політична партія, молекула, довідка, Верховна Рада, орфограма, протокол, договір, рівняння, наказ, дослід.
Робота біля дошки.
Записати речення. Визначити загальновживані слова за групами.
Ясне сонце відбивається у синій воді.
Списати поділити текст на слова. Поставити необхідні розділові знаки. Завживаннямвсісловаподіляютьсяназагальновживануістилістичнозабарвленуле ксикуЗагаьновживанісловавикористовуютьусілюдивусномуйписемномумовленні. Стилістичнозабарвленісловавикористовуютьеявпевнихстилях.
- Підсумок уроку.
В. О. Сухомлинський говорив: «Кожне слово має свій зміст, невміння вибрати потрібне слово -те саме, що замість гострозаструганого олівця на уроці малювання користуватися цвяхом...»
Продовжте речення
Стилістично забарвлена лексика поділяється............
Книжна лексика поділяється... .
- Домашнє завдання.
Скласти речення зі словами дибати, теревенив. Підкреслити головні члени речення.
5
|